نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در خواندن، نوشتن و املا تأثیر می گذارد. این یک بیماری شایع است که می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی تحصیلی و حرفه ای فرد داشته باشد. شناخت علائم نارساخوانی برای مداخله و حمایت اولیه بسیار مهم است.

مرحله 1: درک نارساخوانی

قبل از بررسی نشانه های نارساخوانی، مهم است که درک اساسی از آنچه نارساخوانی به دنبال دارد داشته باشید. نارساخوانی یک بیماری عصبی است که بر نحوه پردازش زبان نوشتاری مغز تأثیر می گذارد. این به مشکلات هوش یا بینایی مربوط نمی شود، بلکه ناشی از مشکلات در پردازش واجی است که بر دقت و روان خواندن تأثیر می گذارد.

مرحله ۲: با علائم رایج آشنا شوید

شناخت علائم نارساخوانی می تواند چالش برانگیز باشد زیرا ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، برخی از شاخص های رایج وجود دارد که ممکن است نشان دهنده نارساخوانی باشد:

  1. مشکل در خواندن دقیق یا روان
  2. مبارزه با املایی و اشتباهات املایی مکرر
  3. مشکل در آگاهی واج (شناسایی و دستکاری صداهای فردی در کلمات)
  4. درک خواندن ضعیف
  5. سرعت خواندن آهسته
  6. مشکل در به خاطر سپردن کلمات بینایی
  7. برعکس کردن حروف یا اعداد (به عنوان مثال، اشتباه گرفتن “b” با “d")
  8. مخلوط کردن کلمات مشابه
  9. اجتناب از کارهای خواندن یا نوشتن

توجه به این نکته مهم است که این علائم به تنهایی ممکن است نارساخوانی را تأیید نکنند، اما می توانند به عنوان شاخص های اولیه برای ارزیابی بیشتر عمل کنند.

مرحله 3: رشد اولیه زبان را مشاهده کنید

علائم نارساخوانی را اغلب می توان در مراحل اولیه رشد زبان مشاهده کرد، حتی قبل از شروع آموزش رسمی خواندن. برخی از علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. توسعه گفتار با تأخیر
  2. مشکل در یادگیری قافیه های مهد کودک یا انجام بازی های قافیه
  3. تلفظ نادرست کلمات یا مشکل مداوم در یادگیری کلمات جدید
  4. مشکل برای به خاطر سپردن نام اشیاء یا افراد آشنا

این علائم اولیه باید به دقت بررسی شود و در صورت بروز نگرانی با متخصصان مراقبت های بهداشتی یا مربیان بحث شود.

مرحله 4: بر مهارت های خواندن و نوشتن نظارت کنید

با پیشرفت کودکان در مدرسه، مشکلات مربوط به نارساخوانی آشکارتر می شود. نظارت بر مهارت های خواندن و نوشتن می تواند به شناسایی علائم بالقوه نارساخوانی کمک کند. مراقب موارد زیر باشید:

  1. خواندن آهسته و پر زحمت، که اغلب با راهبردهای حدس کلمه همراه است
  2. خطاهای خواندن مکرر، از جمله جایگزینی، حذف یا اضافه کردن کلمات
  3. الگوهای املایی ناسازگار و مشکل در به کارگیری قوانین آوایی
  4. دستخط و شکل گیری حروف ضعیف
  5. مشکل در سازماندهی افکار در بیان نوشتاری

مرحله 5: آگاهی واج شناختی را ارزیابی کنید

آگاهی واج شناختی به توانایی تشخیص و دستکاری صداهای زبان گفتاری اشاره دارد. مشکلات در این زمینه در بین افراد مبتلا به نارساخوانی رایج است. هنگام ارزیابی نارساخوانی، جنبه های زیر از آگاهی واج شناختی را در نظر بگیرید:

  1. مشکل در تشخیص و تولید کلمات قافیه
  2. مبارزه با تقسیم کردن کلمات به صداهای فردی (به عنوان مثال، شناسایی صداهای جداگانه در کلمه “cat")
  3. چالش‌هایی در ترکیب صداهای فردی برای تشکیل کلمات

اگر کودکی به طور مداوم با این مهارت ها دست و پنجه نرم می کند، ممکن است نشانه ای از نارساخوانی باشد.

مرحله 6: روان خواندن و درک مطلب را ارزیابی کنید

روان خواندن و درک مطلب از حوزه های کلیدی تحت تأثیر نارساخوانی هستند. هنگام ارزیابی این مهارت ها، به علائم زیر توجه کنید:

  1. سرعت خواندن پایین در مقایسه با همتایان
  2. مشکل در خواندن با صدای بلند با دقت و بیان
  3. درک محدودی از آنچه خوانده شده است
  4. نیاز مکرر به بازخوانی جملات یا عبارات برای درک مطلب

مرحله ۷: سابقه خانوادگی را در نظر بگیرید

نارساخوانی معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود که نشان دهنده یک مؤلفه ژنتیکی است. اگر سابقه خانوادگی نارساخوانی یا مشکلات خواندن وجود داشته باشد، احتمال در معرض خطر قرار گرفتن کودک را افزایش می دهد. هنگام تشخیص علائم بالقوه نارساخوانی، توجه به سابقه خانوادگی مهم است.

مرحله 8: به دنبال ارزیابی حرفه ای باشید

در حالی که شناخت علائم نارساخوانی اولین گام مهم است، بسیار مهم است که به دنبال ارزیابی حرفه ای برای ارزیابی دقیق باشید.تشخیص روانشناسان آموزشی، آسیب شناسان گفتار زبان یا سایر متخصصان واجد شرایط می توانند ارزیابی های جامعی را برای تایید نارساخوانی و ارائه توصیه های مناسب برای حمایت انجام دهند.

مرحله 9: ارائه پشتیبانی و مداخلات مناسب

هنگامی که تشخیص داده شد، ارائه حمایت و مداخلات مناسب برای افراد مبتلا به نارساخوانی ضروری است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. برنامه های خواندن تخصصی که بر آموزش آوازخوانی تمرکز دارند
  2. ابزارهای فناوری کمکی مانند نرم افزار تبدیل متن به گفتار یا کتاب های صوتی
  3. برنامه های آموزشی فردی (IEP) یا محل اقامت در کلاس درس
  4. رویکردهای یادگیری چندحسی که حواس متعددی را در طول آموزش درگیر می کند
  5. نظارت مستمر و ارتباط منظم با مربیان و متخصصان

با اجرای این استراتژی‌ها، افراد مبتلا به نارساخوانی می‌توانند حمایت لازم را برای غلبه بر چالش‌ها و رسیدن به پتانسیل کامل خود دریافت کنند.

منابع : 

  1. انجمن بین المللی نارساخوانی (IDA): IDA یک سازمان مشهور است که به ارتقای سواد و ارائه منابع برای افراد مبتلا به نارساخوانی اختصاص دارد. وب سایت آنها اطلاعات جامعی در مورد نارساخوانی از جمله شناسایی، مداخله و پشتیبانی ارائه می دهد.
  2. انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASHA): ASHA بینش های ارزشمندی را در مورد اختلالات ارتباطی از جمله نارساخوانی ارائه می دهد. وب سایت آنها اطلاعات مبتنی بر تحقیق در مورد شناخت علائم نارساخوانی و نقش آسیب شناسان گفتار-زبان در ارزیابی و مداخله ارائه می دهد.
  3. موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی (NICHD): NICHD تحقیقاتی را در مورد ناتوانی های یادگیری مختلف از جمله نارساخوانی انجام می دهد. وب سایت آنها اطلاعات مبتنی بر شواهد در مورد نارساخوانی، شناسایی اولیه و مداخلات موثر ارائه می دهد.

از این منابع معتبر برای اطمینان از صحت و اعتبار اطلاعات ارائه شده در این راهنمای جامع استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...